Bamse

Nu ska jag berätta om en bra tidning. Ja, ni läste rätt, Bamse.

Alla som läser nu kommer väl tänka att "gud va barnsligt, hon är 15 år och läser Bamse tidningar!", för visst, det gjorde man som liten ju.
Nu menar jag inte så att jag tycker att de är spännande eller så, men de har ett bra budskap.
Jag sitter ju här i sommarstugan och det ända tidningarna som finns är Bamse och Lilla Fridolf, så det blir liksom att man läser dem.
Igår kväll låg jag och läste en Bamse tidning som handlade om "den fula ankungen", och den löd typ:

Familjen gås väntade på att äggen skulle knäckas, och en dag när fru gås hade ruvat äggen länge så kläcktes dem. Herr gås sa att detta var de finaste ankungarna som de fått, men han ångrade sig när han såg den sjunde ankungen, som var väldigt stor och fet, och inte alls lät som de andra ungarna.
Men eftersom att denna ankungen var så snäll, så var det ingen som retade honom för han var alltid omtänksam och hjälpte till.
Ankungen träffade en gammal bäver som berättade HC Andersens berättelse om den fula ankungen, och han tänkte att han kanske egentligen också var en svan.
Ankungen växte upp, och tänkte att, även att jag inte blev en svan, så får jag vara glad ändå.
En dag träffade han en ankflicka, som skulle till sina väninnor, men hon ville inte gå över lerpölen, han erbjöd sig att bära henne över, men var inte stark nog, så istället så la hans sig tvärs över leran och lät henne gå på honom.
När han rest sig upp så tittade hon på honom, och hon såg inte att han var lerig i ansiktet, på hela kroppen, hon såg bara hans snällhet, och sen gick dom lunkande längst med vägen, och fick säkert ankungar de med.

Sen stod det "förlåt HC Andersen, men är det inte så de i verkligheten blir svanar, de fula ankungarna."
Och det tycker jag var fint. För det hade verkligen ett budskap, ett bra budskap.

Alla är inte likadana, och vem bestämde att idealen skulle vara att man är t.ex smal? Kurvor är också vackert!
Alla har någonting de borde vara stolta över, för alla har något som ingen annan har, och det är makten att bestämma över sig själv! Man ska bestämma själv hur man vill klä sig, hur man vill sminka sig och hur man vill ha sitt hår. Vill man inte följa klädmodet, så slipper man det!
Det är iallafall min åsikt.

Kram! Och läs lite Bamse, det gör dig inget ont! :)

Kommentarer.
» hanna

Hejsan! sugen på ett par nya skor? Kolla då in tävlingen jag har på min blogg! Där du kan bli ägare till ett par helt nya skor :)



http://jjustlike.se/2010/july/tavling-vinn-ett-par-nya-skor.html

2010-07-25 // 17:36:33

jag är med och tävlar i en tävling här: http://nicolesjostrom.blogg.se/2010/july/finalistena-i-dressroom.html#comment och jag skulle verkligen uppskatta din röst. är nr 9. tack på förhand men förlåt om jag störde



kram

2010-07-27 // 21:07:53
» manda

du har så rätt!

super fin blogg med :)

2010-07-27 // 21:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback